vrijdag 28 april 2017

Unplugged door Rika

"Ze laat hier echt goed zien hoe de online wereld mensen in hun greep kan hebben, hoeveel impact het kan hebben."


Unplugged door Donna Freitas

Hoi!

Hebben jullie afgelopen weekend ook allemaal Donna Freitas leren kennen tijdens het YALFest? Ik keek hier ontzettend naar uit omdat ik Unplugged had gelezen ter voorbereiding op het YALFest, en ik wil jullie graag vertellen wat ik van haar boek vond.

Unplugged gaat over een meisje, Sky, die in de App-wereld leeft. Op jonge leeftijd is ze ingeplugd op de virtuele wereld in de hoop op een beter leven. Helaas hunkert Sky naar het moment dat ze mag uitpluggen en de echte wereld in mag. Helaas wordt dit moment haar afgenomen en kan ze niet meer ontsnappen aan de virtuele werkelijkheid. Maar wat als ze illegaal uitplugt? Wat voor wereld zal ze tegemoet gaan?

Ik vond Unplugged werkelijk een prachtig boek. Het komt deels in de buurt van hoe wij nu leven, maar dan op een veel extremere manier. Freitas schetst in haar boek een wereld waarin mensen online leven, waar ze berichtjes naar elkaar sturen door hun gedachten, waar ze apps kunnen downloaden om er anders uit te kunnen zien en waarin ze zelf in een spel terecht kunnen komen om deze te spelen. Een soort van onsterfelijkheid, omdat hun lichaam in de echte wereld bewaakt wordt en niets overkomt. Ze laat hier echt goed zien hoe de online wereld mensen in hun greep kan hebben, hoeveel impact het kan hebben. Hoe luxer jouw downloads, hoe bekender je bent. Zelf hoef je niets meer te doen, want voor alles is een app. Ze laat op een hele krachtige manier zien hoe je verslaafd kan raken aan het online leven en leeft voor de bekendheid, voor de thrills.

Vooral wanneer Sky in de werkelijke wereld terecht komt begint de spanning op te bouwen. Sky is niet meer onsterfelijk en haar lichaam kan 'beschadigd' raken. Hoe ze hiermee om gaat, hoe ze van een wereld zonder angst ineens in een wereld vol werkelijke gevaren en lastige situaties terecht komt, laat Freitas heel mooi zien. Ze weet vooral ook een hele mooie spanning op te bouwen naar het volgende boek.

Ik vond dit boek heerlijk om te lezen, en ik kijk ernaar uit om De Mensenmarkt te lezen! Freitas heeft me ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar deel 2. Ik geef het boek 4 crosses!


Liefs, Rika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten